به دليل خشكسالي:30 ترمينال مكانيزه فرآوري پسته در مهريز تعطيل شد

یزدفردا : مدير جهاد كشاورزي شهرستا مهريز گفت: در سال جاري در اين شهرستان به دليل خشكسالي و كمبود محصول پسته، 30 ترمينال مكانيزه فرآوري پسته تعطيل شد.

محمود زارع‌زاده امروز در گفتگو با یزدفردا  اظهار داشت: هم‌اكنون عمليات برداشت پسته از سطح 6 هزار و 800 هكتار از باغات بارور اين محصول در شهرستان مهريز آغاز شده است.
وي افزود: ميزان محصول توليدي در اين مقدار از سطح زيركشت به دليل سرمازدگي بهاره و زمستانه و خشكسالي به طور متوسط نسبت به يك سال معمولي، 50 درصد كاهش يافته است.
زارع‌زاده بيان داشت: در سال جاري پيش‌بيني مي‌شود به طور متوسط با احتساب عملكرد يك هزار كيلوگرم پسته خشك در هر هكتار در مجموع حدود 6 هزار و 800 تن محصول از باغات اين شهرستان برداشت شود.
وي مهم‌ترين ارقام پسته تجاري شهرستان مهريز را كله‌قوچي، اوحدي، اكبري و احمدآقايي ذكر كرد و يادآور شد: كار برداشت پسته در اين شهرستان از اواخر شهريور آغاز مي‌شود و كشاورزان نسبت به برداشت و ضبط و فرآوري اين محصول در 33 ترمينال مكانيزه اقدام مي‌كنند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان مهريز ادامه داد: بيش از 3 هزار خانوار روستايي اعم از ساكن و غيرساكن در روستاهاي شهرستان مهريز در زمينه توليد و عمليات فرآوري و ضبط اين محصول مشغول فعاليت هستند و از اين طريق امرار معاش مي‌كنند.
زارع‌زاده بيان داشت: علاوه بر 6 هزار و 800 هكتار سطح زيركشت پسته بارور در اين شهرستان بيش از هزار و صد هكتار نيز هم‌اكنون زيركشت نهال پسته است.
وي افت سطح آب‌هاي زيرزميني و كاهش كيفيت آن و بالا بودن سطح زيركشت نسبت به ميزان آب سفره‌هاي زير زميني موجود در منطقه را مهم‌ترين مشكلات پسته‌كاران اين شهرستان ذكر كرد.
شهرستان مهريز با جمعيتي بالغ بر 45 هزار نفر در 45 كيلومتري جنوب استان يزد واقع شده است.
استان يزد رتبه چهارم توليد پسته در كشور را داراست.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا